HVORDAN FÅR MAN 20 BIBLIOTEKARER TIL AT KRAVLE RUNDT PÅ GULVET?

 

foto foredrag - foto underfisning

Personalet gik virkelig all-in under øvelserne.

 

På Fredensborg bibliotekerne har de længe gerne ville lære at dokumentere deres spændende arrangementer ud til en bredere offentlighed via bl.a. Facebook. LinkedIn og Kommunens hjemmeside. Derfor mødte 20 bibliotekarer op til både foredrag og workshop for at lære at tage billeder, der fortæller historier. Så andre gider kikke på dem. Mit job var at lære dem at skabe billeder, der når ud over rampen. Og som man kan se, fik den hele armen. Med masser af gå-på-mod og godt humør kastede de sig ud i opgaven – at tage sjovere billeder:) Så mon vi ikke i fremtiden kommer til at se gode og informative billeder fra personalet på Fredensborg bibliotekerne. Ellers må jeg kikke forbi en gang mere…

 

 

Bibliotekskurset er et af de specialkurser, under de fotokurser, Visuelmedie udbyder til offentlige og private virksomheder samt privatpersoner. Se mere under “Fotokurser”.

Hvilke billeder må du offentliggøre? Hvad siger loven?

Rent lovgivningsmæssigt kan vi straffes på flere måderi forbindelse med billeder – nemlig: Hvilke billeder må vi tage, og hvilke billeder må vi offentliggøre.

Denne gang handler det om, hvilke billeder, du må offentliggøre.

Billeder og offentliggørelse - hvad siger loven.

Dette billede kræver ingen tilladelser,da ingen kan identificeres.

Den helt overordnede regel er, at billeder der er taget i det offentlige frit tilgængelige rum – altså på gader, i parker og andre steder, hvor der ikke er nogen adgangsbegrænsning, de billeder må du offentliggøre på nettet og på print, SÅFREMT de ikke er stærkt krænkende for de personer, der er på billedet.
Stærkt krænkende i det her tilfælde betyder ikke, at de f.eks. gør en grim grimasse, tager sig i skridtet, kysser en anden, ter sig åndsvagt eller andre ting som vi almindeligvis gør i vores hverdag.

Stærkt krænkende betyder her, at du f. eks. har taget et billede af en narkoman der ligger hel eller halvnøgen på gaden med en kanyle i låret, OG hvor man tydeligt kan identificere personen.
Du må med andre ord gerne tage billedet, og du må også gerne offentliggøre det, men man må ikke kunne identificere personen. Hvis man ikke kan se ansigtet, eller hvis du lægger en sort bar over det, så man ikke kan genkende personen, er det som udgangspunkt tilladt at offentliggøre billedet.

Det samme gør sig gældende med døde personer, f. eks. ved drab, trafikulykker m.m.
Det handler ganske simpelt om at beskytte vores medmennesker og deres pårørende på de områder, hvor alt gør mest ondt.

 

Begravelse

Billede fra en privat begravelse. Da pigen er under 18 år, kræver loven hendes værges tilladelse til at offentliggøre det.

 

Billeder der er taget steder, hvor der ikke er offentlig tilgængelig adgang, f. eks. til private fester eller andre sammenkomster kræver faktisk, at alle de der kan identificeres på billedet, skal give tilladelse (samtygge) til, at du må offentliggøre billedet.
Hvis personerne er under 18 år, det kan være børn i børnehaver, skoler og private arrangementer, siger loven, at deres hverver, typisk forældre, skal give samtygge, altså acceptere, at du må tage billederne og offentliggøre dem.

Hvis du vil undgå bøvl, så få lige deres tilladelse på skrift.

 

begravelse

Da pigen her ikke kan identificeres, skal der ikke hente tilladelse fra hendes værger (forældre). Til gengæld skal manden der kan identificeres, give tilladelse til offentliggørelse.

 

Hvis du arbejder for et firma, f. eks. et fotograffirma der fotograferer skolebørn, er det firmaet der skal sørge for tilladelsen.

Hvis det er dig selv der tager initiativet til at fotografere, er det selvfølgelig dig der skal sørge for at overholde loven, og undgå, at du bliver straffet efterfølgende.

Hvis du sælger et kompromitterende billede til en avis eller et nyhedsmedie, er det deres ansvar at overholde loven for offentliggørelse af billedet, f. eks. ved at sikre sig, at du har fået tilladelse til at offentliggøre det under optagelsen på private steder.
I det offentlige rum skal du ikke have tilladelse fra forældre til børn under 18, såfremt de fylder en mindre og uvæsentlig del i billedet, hvor der er andre personer på.
Det er det rent strafferetlige.
Dit moralske ansvar må du selv stå på mål på.

God fotojagt 
Michael Altschul ©

Få tilskud til efteruddannelse

Digital fotokursus

 

Pressens Uddannelsesfond giver tilskud til Mediernes Efteruddannelse (ME).

Hvis du er ansat i et mediehus som journalist, grafiker, grafisk designer, webredaktør el.lign. og hvis du ind i mellem tager billeder i dit arbejde, kan du lige nu komme på et ambitiøst fire-dages fotokursus for ikke-fotografer med tilskud.

Visuelmedie er en blandt tre virksomheder i Danmark der er blevet godkendt til at afholde fotokursus for ME.

Hvis du arbejder som freelancer er du selvfølgelig også velkommen 🙂

 

Læs mere: https://mediernesefteruddannelse.dk/kurser/intensivt-fotokursus-ikke-fotografer/

 

Visuelmedie har afholdt mere end 100 et- og to-dages fotokurser gennem de sidste 7 år, men er nu blevet blåstemplet af det eftertragtede Mediernes Efteruddannelse, hvilket selvfølgelig er en stor anerkendelse.

 

 

 

Journalister om fotokurset: Endelig forstår vi, hvad det drejer sig om.

 

– Det var meget intensivt. Pauserne var måske lidt korte, men hold kæft, hvor har jeg lært meget. Du kan virkelig formidle. Hvis du laver en to’er, vil jeg gerne med.


Ordene kommer fra en af de kursister, der deltog i mit fotokursus.

Mandag og tirsdag den 19. + 20. januar afholdt jeg det andet to-dages fotokursus for journalister fra Dansk Journalistforbund.

På kurserne arbejder vi koncentreret med, hvordan man får HISTORIEN fortalt gennem billedet. Altså hvordan vi bruger billedet til at formidle budskaber, viden og gode historier samt den grundlæggende teknik, så vi kan styre optagelsen.

Flere af journalisterne havde tidligere været på fotokursus, men her er et udpluk af hvad de og kursisterne, der deltog på samme kursus i december 2014  sagde til slut i forløbet, da vi evaluerede de to dage:

20152001-fotokursus-dj-8653

 

– De folk der kender mig ved, at jeg ikke så gerne roser. Men jeg er jo nok nødt til at indrømme, at det var et fremragende kursus. Meget velstruktureret, og meget relevant. Dygtigt formidlet. Den ros skal du da ha’.

 

– Jeg har taget billeder i mange år, og så siger du bare: “Hør her:  I skal tænke billeder på samme måde, som I tænker tekst, når I skriver. Ikke for meget udenomsnak, skær ind til benet, vær skarp i budskabet. Det handler altid om HISTORIEN. Huske det – historien først, både i tekst og i billeder.
Det var helt nyt for mig. Det har jeg simpelthen ikke tænkt over før. Der tog jeg bare billedet. Det var meget befriende. Tak for det.”

 

– Jeg har været på fotokursus flere gange før, men det er først nu, jeg forstår, hvad det drejer sig om. Jeg har hørt om tid og blænde, men har aldrig forstået, hvad man bruger det til. Men den måde du forklarer det på, så står det knivskarpt for mig. Jeg glæder mig virkelig til at prøve det af.

 

– Jeg har været på flere kurser gennem min tid som journalist. Men det her kursus er det mest strukturerede og checkede kursus, jeg har deltaget på. Du er super pædagogisk, og får forklaret selv svær teknik på en simpel og helt enkelt måde, så selv jeg forstår det.

 

– Jeg er vandt til, at kurserne er sådan lidt la-la. Og så kommer man hjem og kan ikke huske så meget, fordi der er så meget nyt. Men du har virkelig formået at lære mig mere end jeg havde forventet. Det er langt over min forventning. Jeg føler mig virkeligt godt klædt på. Og det materiale du har delt ud, det er simpelthen det der skal til, så jeg kan huske alt det nye jeg har lært, når jeg kommer hjem.

 

20152001-fotokursus-dj-8665

Fotokursus – lørdag d. 7. februar

Tag på fotokursus, og bliv en bedre fotograf.

fotokursusbilleder-4523 copy

Lørdag den 7. februar holder jeg heldags fotokursus for alle der ikke har mulighed for at deltage på hverdage.

(Se alle datoer: www.visuelmedie.dk/fotokurser/datoer-for-heldags-fotokurser/)

Kurset varer 8 timer fra kl. 9-17 på fuld skrue.
Dagen veksler mellem teori med billedforståelse, komposition m.m. og praktiske øvelser, hvor vi efterfølgende evaluerer og kommenterer på hinandens billeder.

Kurset er inkl. fuld forplejning og materialer, bl.a. et kort koncentrat med alle mine noter fra hele dagen, så du kan huske det du har lært, når du kommer hjem.

Tilmelding: www.visuelmedie.dk/kontakt

Se mere på:
www.visuelmedie.dk/fotokurser og på:
www.fotokurser.dk

Velkommen på heldags fotokursus.

Heldags fotokursus – nu også lørdag d. 7.2.

Digital fotokursus

Deltagere på åbent heldags fotokursus

 

Er du træt af kedelige og uskarpe billeder? Og vil du lære, hvordan du skaber spændende fotos der fortæller gode historier skåret ind til benet – om som er skarpe og velbelyste?

Så skulle du prøve vores heldags fotokurser, der har kørt i 7 år. Siden 2008 har næsten 500 kursister deltaget i kurserne, både private og virksomheder.

Lige som sidste år udbydes et enkelt af dem på en lørdag.

I år bliver det lørdag den 8. februar fra kl. 9 – ca. 17.

Læs mere

 

 

Halfdan Rasmussen fylder 100 år i 2015. Cabaret på vej om hans liv.

Halfdan Rasmussen cabaret fotograferet af fotograf Michael Altschul

I 2015 fylder Halfdan Rasmussen 100 år. Det bliver fejret med cabareten LIVET ER EN MORGENGAVE…

 

 

Cabaret teatret Optimis har i en menneskealder opført virkelig sjove og skæve cabareter af store svenske og danske kulturpersonligheder, bl.a. om Benny Andersen, PH (Poul Henningsen), Evert Taube, Bellman og mange flere.

Og nu er turen så kommet til Halfdan Rasmussen, der ville være blevet 200 år til foråret 2015.

Det er endnu ikke blevet besluttet, hvor cabareten skal opføres, men leder af Optimis Allan Høier er i fuld gang med at bygge den op. Og i den forbindelse har jeg taget de første pressebilleder af Allan og hans faste guitarakkompagnatør Erik Axel Wessberg.

Forestillingen kommer til at hedde: LIVET ER EN MORGENGAVE…

 

 

Rejsekort nummer 1 milion

Rejsekort nummer 1.000.000

I dag nåede salget af rejsekort nummer 1 milion.

 

 

Så kom dagen da Rejsekortet fik solgt rejsekort nr. 1 milion.

På trods af en lidt svær start og lidt begyndervanskeligheder har 1 milion danskere nu taget Rejsekortet til sig som deres foretrukne rejsehjemmel.

Det ville virksomheden bag Rejsekortet gerne markere, og Adm,Direktør for Rejsekort.dk  Bjørn Wahlsten overrakte derfor en buket , et rejsekort i overstørrelse og et lille rejsebeløb til Lisa Petersen fra Amager på Lergravsparken station.

Billedet og historien er sendt ud som pressemeddelelse til samtlige aviser og nyhedsstationer.

 

 

 

Landsturneen “Bliv en bedre fotograf” nu på Brønshøj Bibliotek

 

Skab stærke billeder med gode historier.digital kamera fotokursus

Under fyraftensmøderne på bibliotekerne laver vi en lille kameraøvelse.

 

Er du træt af kedelige billeder?

Kunne du tænke dig at lære principperne for god komposition? Og lære at tage dynamiske billeder med en god fortællende historie? Og så på bare to timer?

Så kom til en underholdende aften, jeg vil lære dig en håndfuld tricks og gode fif til at skabe billeder som udtrykker en historie, og sætter vores følelser i sving. Billeder som vi kan grine af, smile af, forarges over, undres over, varmes ved.

Billeder du gider kigge på mere end én gang.
Og som du gerne vil vise frem.
Og ikke mindst – kan være bekendt at vise frem. Også til din nabo.

Jeg har indtil nu holdt fyraftensmøderne på 24 biblioteker rundt om i landet, og de har været noget af et tilløbsstykke. Mere end 1.600 personer har indtil nu detaget i den underholdende og humoristiske aften i det gode fotos navn.

På onsdag den 1. oktober kl. 19 – 21 holdes foredrag nummer 25 i rækken rundt på de danske biblioteker.

Jeg kan ikke love dig, at du lærer alt om fotografi på to timer. Men jeg kan med hovedet på blokken love sig, at når du efter foredraget forlader biblioteket, så er dit syn på hvad god og interessant komposition betyder for dine fremtidige billeder ændret markant. Og dine billeder vil få et kæmpe kreativt løft for altid.

Se kommentarer fra deltagere på blokken:
http://blog.visuelmedie.dk/kommentarer-og-debat/

 

 

 

 

 

Bannere i ly af mørket

Torsdag sen aften den 10. april satte en ungdomsgruppe under 3F en kampagne i gang mod restaurant Letz Sushi, hvor de hængte 9 bannere op ved strategiske broer i København.

Anledningen med kampagnen var at gøre opmærksom på de ansattes løn og arbejdsvilkår, som 3F ikke finder er i overensstemmelse med gældende regler på området.

Billederne her er fra Amagerbro ved det tidligere HK hus og fra cykelbroen over Åboulevarden.

Bannerne blev hængt op i mørkets ly ved kl. 22-23 tiden.

3F i arbejdskamp mod reataurant

3F hænger bannere op mod restauranten Letz Sushi pga. dårlige arbejdsforhold for de ansatte.

3F hænger bannere op mod restauranten Letz Sushi pga. dårlige arbejdsforhold for de ansatte.

3F hænger bannere op mod restauranten Letz Sushi pga. dårlige arbejdsforhold for de ansatte.

20141004-3F-bannere-sushi-5145

3F i arbejdskamp mod reataurant

3F hænger bannere op mod restauranten Letz Sushi pga. dårlige arbejdsforhold for de ansatte.


 

 

 

Billeder til hjemmesider

Jakob Flindt fra Works Online

Jakob fra Works Online og jeg havde længe snakket om, at vi skulle skyde nogle portrætbilleder af ham og hans medarbejdere til deres hjemmeside www.worksonline.dk.

De arbejder med alle typer online løsninger til web som opbygning af hjemmesider, ad-Words m.m.
F. eks. er det dem, der har udviklet og programmeret min egen hjemmeside bl.a. fordi de giver en service som jeg ikke er vandt til at møde i dag. Altid hjælpsomme og altid klar til at finde løsninger, også selvom jeg ind i mellem har været lidt besværlig. Men så lavede de det bare om igen, indtil jeg blev tilfreds :)

Nå, men tilbage til portrætsessionen ude hos Jakob.
Vi havde snakket om, at billederne skulle være lidt specielle, hvilket altid er et godt udgangspunkt for en virksomhed der vil bemærkes og huskes.

Så vi sad og legede med forskellige idéer om, hvordan vi kunne præsentere de her lidt gale mennesker, der arbejder på den her kreative biks ude i Dragør.

Og pludselig falder en af deres gæster i en af mine ledninger, og kommer til at skubbe “W’et” fra deres logo, som er lavet i polyesterskum, ned over os.

Lige inden det vælter ned i hovedet på Jakob og flår hans briller af, lykkes det mig at skubbe det væk, hvorefter det ryger over til en af de andre medarbejdere.

EN IDÉ VAR FØDT.
Alle medarbejderne skulle selvfølgelig bruge “W’et” fra Works Online logoet i deres portrætbilleder.

Så nu var det bare at sætte noget lys, finde en god vinkel og vælge den rigtige teknik til optagelsen. Og så ellers lege derudaf med “W’et”. I løbet af tre timer havde vi alle billederne i hus, og samtidig haft en sindssyg sjov formiddag.

Hvis du vil se alle billederne så kik ind på http://worksonline.dk/worksonline-teamet

 

Hvis du kender en virksomhed der skal have ny hjemmeside, eller hvor billederne måske ikke brænder helt igennem, så kommer jeg gerne forbi til et inspirationsmøde, hvor jeg vil fortælle lidt om, hvad billeder kan, og går også gerne ind i en sparring om et gennemgående billeddesign der differentierer virksomheden fra de konkurrerende.

Mødet er gratis.
Det koster kun en kop kaffe…

Nerværkere i hård konkurrence

En del af forretningsnetværket bag den succesfulde håndboldklub KIF Kolding-København satte hinanden stævne i Brøndbys store håndboldhal. Brancherne var forskellige – alt fra webudviklere, revisorer, rengøringsfirmaer, kursusudbydere, håndværkere, advokater, banker m. fl. mødtes omkring deres fælles lidenskab: Håndbold og netværk = passion og forretning.

Og med Joachim Boldsen og Lars Jørgensen som holdkaptajner og Casper Hvidt som dommer, kunne det kun gå galt…

Det blev en sjov eftermiddag, og der blev ikke givet ved dørene.

Efter kampen fortsatte forretningsmødet over en god middag, og vi endte alle på tilskuerpladserne til den rigtige kamp mellem KIF og Skanderborg.

En kamp som KIF selvfølgelig vandt 🙂

20141902-KIF-partnerhåndbold-2980-copy 20141902-KIF-partnerhåndbold-2983-copy 20141902-KIF-partnerhåndbold-2843-copy  20141902-KIF-partnerhåndbold-2858-copy

 

 

Hvis du kender en virksomhed der skal have ny hjemmeside, eller hvor billederne måske ikke brænder helt igennem, så kommer jeg gerne forbi til et inspirationsmøde, hvor jeg vil fortælle lidt om, hvad billeder kan, og går også gerne ind i en sparring om et gennemgående billeddesign der differentierer virksomheden fra de konkurrerende.

Mødet er gratis.
Det koster kun en kop kaffe…

Håndboldkamp og gaveregn

Den store plakatsucces

 For tre år siden skabte jeg i samarbejde med fodboldklubben Akademisk Boldklub (AB) en helt ny type kampplakater til markedsføring af hjemmekampe.

 Kampplakater for fodboldklubben Akademisk Boldklub efter amerikanske action plakater, hvor skuespillerne er erstattet af ABs fodboldspillere.

 

 

 

 

 

 
 Ideen var at kopiere kendte amerikanske actionfilmplakater, hvor de kendte skuespiller og deres tunge våben blev erstattet af fodboldspillere fra AB med  fodboldsko og tøj.

Ideen var at kopiere kendte amerikanske actionfilmplakater, hvor de kendte skuespiller og deres tunge våben blev erstattet af fodboldspillere fra AB med  fodboldsko og tøj.

 

 

 

 

 

 

 

 Kampagnen blev så vellykket, at plakaterne blev revet væk af fans og andre fodboldinteresserede. Og selv om AB øgede oplaget for de efterfølgende 16 kampdagsplakater, blev de ophængte plakater i butikker og på bibliotekterne fjernet allerede inden kampdagene.
 Kampplakater for fodboldklubben Akademisk Boldklub efter amerikanske action plakater, hvor skuespillerne er erstattet af ABs fodboldspillere.

 

 

 

 

 

 
 Hovedsponsoren tøjfirmaet Hummel skrev i en mail til AB, at de sjældent havde fået så meget positiv opmærksomhed.

Kampplakater for fodboldklubben Akademisk Boldklub efter amerikanske action plakater, hvor skuespillerne er erstattet af ABs fodboldspillere.

 

 

 

 

 

 

 

Og så endda uden at betale en krone for det 🙂

 

Videofilm for AG København

Sol, golf og højt humør

Onsdag den 23. maj arrangerede danmarks bedste håndboldklub AG Kbh. en golfturnering for deres partnere.
Under høj sol og 25 grader i skyggen gik 72 virksomheder en runde på danmarks bedste golfbane ved Bella Centret i København.
Formålet med håndboldklubbens sociale arrangementer er, at lade deres partnere / sponsorer mødes under andre himmelstrøg, knytte tættere kontakter og gerne lave lidt forretning.

Visuelmedie dækkede arrangementet, og som det kan ses og høres i filmen, var arrangementet en kæmpe succes.

Se filmen her:
http://www.agk-biz.tv/ 
(tryk på AGK Golf Championship i boksen th.)

Om ophavsret: Her er fem gode råd til at undgå en kæmpebøde

Via Google eller andre søgemaskiner er det hurtigt og nemt at finde relevante billeder på nettet. Billeder der kan understøtte artikler eller sider på hjemmesiden eller i brochuren.
Men pas på: Det kan ende med at blive et meget dyrt besøg.

Det er en udbredt misforståelse, at billeder fundet på nettet kan bruges kvit og frit – uanset om det er til private eller forretningsmæssige formål.

Søgemaskiner er kun et redskab til at finde information på nettet på samme måde som en bibliotekar søger information på biblioteket.
Alle billeder fundet på nettet eller andre steder tilhører den pågældende fotograf, og brug af andres billeder uden tilladelse takseres som almindeligt tyveri.

Stein Bagger. Foto: Michael Altschul - Visuelmedie

En del elektroniske medier glemte at betale for billederne af Stein Bagger i 2008 og 2009. Men det mindede min høflige men principfaste advokat dem om efterfølgende…

 Tommelfingerregelen er, at man kan dømmes til at betale et vederlag for ”skønsmæssig godtgørelse af tab af integritet”.

Dvs. at der fastsættes en beløb, som skønnes at dække det tab, fotografen skønnes at have mistet ved tyveriet.

Du risikerer dermed at betale et beløb svarende til billedets pris (fastsat af fotografen) + 100% oveni for at have stjålet det. Dertil lægges igen 100% for ikke at skrive fotografens navn ved billedet. Hvis sagen går til retten, risikerer du derudover at skulle betale hele sagens omkostninger.

Det er ikke ualmindeligt, at den samlede regning for et enkelt billede kan løbe op i 5.000 til 10.000 kroner, og der er flere eksempler på, at beløbet nåede op i 25.000 – 50.000 kroner.

Her er fem gode råd til, hvordan du tackler billeder på nettet.

  1. Du må gerne printe en artikel med et billede på, for at vise det til en kollega til privat brug uden at offentliggøre det.
  2. Ønsker du at bruge det kommercielt, skal du tage kontakt til den pågældende fotograf. Professionelle fotografer skriver deres kontaktforhold inkl. copyright digitalt i billedet. Disse oplysninger kan læses fra et billedbehandlingsprogram som f.eks. Photoshop. Ansvaret for at tilegne sig de oplysninger er altid brugerens.
  3. Kontakt derefter fotografen og beskriv nøje, hvad billedet skal bruges til. Ofte er der forskellige priser, alt efter hvordan billedet skal bruges.
  4. Det er altid billigst at have rene linjer fra starten. Og så sparer du alt det efterfølgende bøvl, hvis der er misforståelser.
  5. Lav en aftale med fotografen om, hvor lang tid eller mange gange I må bruge billedet til prisen. Nogle priser er til begrænset brug, andre er til ubegrænset brug.

Derfor er det vigtigt med klare skriftlige aftaler.

HUSK at skrive fotografens navn ved siden af eller under billedet. Det kan koste dyrt at glemme denne information. Eller lav en skriftlig aftale med fotografen, hvis du ikke ønsker at kreditere billedet.

Hvis du er i tvivl, så kontakt din advokat. Det kan vise sig at være ”rettidig omhu”.

Hvis du i øvrigt har brug for sparring om, hvordan jeres virksomhed visuelt kommer ud over rampen, så ring eller mail for et gratis og uforpligtende inspirationsmøde om, hvordan billeder påvirker os, og hvordan I udnytter den viden i jeres virksomhed.

Tlf: 40 96  7-9-13 eller mail til: michael@visuelmedie.dk

Det koster kun din egen tid.

Fem gode råd til en skarpere visuel kommunikation

Det gode billede er den salgsfaktor, der skaber de stærkeste følelsesmæssige relationer mellem virksomhed og kunde. Specielt på hjemmesiden.
Den dygtige fotografs vigtigste opgave er at omsætte virksomhedens historier og budskaber til billeder, så kunden stimuleres til køb.

Men nogle af billederne kan du med fordel selv tage.
Og så er det vigtigt, at du forstår at udnytte mediet bedst muligt.

Fotograf: Michael Altschul - Visuelmedie

Folketingets åbning, tirsdag den 6. oktober 2009 partileder Villy Søvndal

Her er fem gode råd til, hvordan du bliver skarpere i din billedkommunikation.

  1. Skær ind til benet. Vores hjerne både vurderer alle informationerne i hele billedet og forholder sig til dem.
  2. Skær derfor alt det væk, der ikke har relevans for den historie, du ønsker at fortælle. Det svarer til at fortælle en tekst kort og præcist.
  3. Pladser som udgangspunkt aldrig personen i midten af billedet. Det giver uro, vores øjne flakker rundt og fjerner vores opmærksomhed fra billedets budskab. Sørg i stedet for at den fotograferede befinder sig lidt i højre eller venstre side – altså asymetrisk (det gyldne snit). Det giver ro og virker stærkere.
  4. Gå tæt på. Alt for mange billeder bliver taget fra alt for lang afstand. Gå i stedet tættere på. Det skaber en bedre kontakt til den fotograferede, og giver ofte et mere dynamisk billede.
  5. Tag billedet lidt nedefra. De fleste amatørbilleder bliver taget over øjenhøjde af den fotograferede. Prøv at tage billederne lidt under øjenhøjde. Personen bliver ofte mere vedkommende, og billedet bliver mere dynamisk.
  6. Brug lys, men ikke direkte blitz. Du kan med fordel sætte personen ved siden af en hvid væg, hvor lyset udefra lyser væggen op. Det giver en indirekte belysning af personen uden grimme slagskygger.

    Billeddesign til hjemmesider - fotograf Michael Altschul

    Billedet er er del af en større serie til tandlæger

 

 Du kan også lære at fotografere til din virksomhed på vores månedlige heldags fotokurser:

Har du brug for hjælp i din virksomhed inden for jeres visuelle kommunikation, sparring eller bare et godt råd, så ring på tlf: 40 96  7-9-13. Det koster ikke andet end din egen tid.

Jeg kikker også gerne forbi til et inspirationsmøde. Det koster heller ikke noget.

God fornøjelse

Før og efter billeder

Det er utroligt, hvordan et par håndværkere kan ændre udseende og helhedsudtryk efter en kort renovering.

Her har et par malere og en gulvmand moderniseret en ældre gård i Greve, der ikke er blevet vedligeholdt i mange år.
Heftig rygning har sat sit præg gennem årene, men som det kan ses, er miraklernes tid ikke forbi endnu.

Billederne er en del af en stor serie for en håndværksvirksomhed, der på deres hjemmeside ønsker visuelt at vise deres kompetencer, og hvordan de kan gøre en forskel.
En rigtig god ide, når nye potentielle kunder researcher hvilken håndværker, de skal vælge 🙂

Billeder af dør før maling. Fotograf: Michael Altschul / Visuelmedie

Der er blevet røget tæt på den gamle gård. Det har givet gule vægge og døre.

 
Billeder af dør efter maling. Fotograf: Michael Altschul / Visuelmedie

En omgang maling, og huset virker nyt og indbydende. Fotograf Michael Altschul / Visuelmedie

Danmarks bedste skole

For tre år siden udviklede jeg et billedkoncept til Carolineskolens nye hjemmeside, der skulle vise skolens bløde sider – kreative fag, elevernes demokratiske deltagelse, sund madordning m.m. Nu har Undervisningsministeriet så netop offentliggjort en liste over, hvordan samtlige skoler i Danmark har klaret sig fagligt  i 2011 basseret på bl.a. karakterer i afgangseksamenerne i 9. klasse.
På den liste fremgår det, at den jødiske skole Carolineskolen (med et snit på 8,7) ligger på en klar førsteplads efterfulgt af Krebs Skole, Rygaard Skole og Bernadotteskolen (7,9).

Nu skyldes det jo nok ikke mine billeder alene, og de fortællinger og det brand de giver skolen, men det er da altid dejligt at være en del af en succeshistorie 🙂



RUC studerende på fuld skrue

Forrige uge blev jeg hevet ind på RUC som ekstern lektor.
De studerende på kommunikationslinien har gennem længere tid arbejdet intens på at tilegne sig viden om målrettethed i den visuelle kommunikation. Om markedsanalyse og handlingsplaner. Lange kompendier og lange foredrag.
Og det hele skulle munde ud i et skriftligt handlingsforløb med analyser, planer og billeder til at illustrere opgaven så skarpt som muligt.

Til det formål ønskede RUC at hente en “rigtig ægte” fotograf ind fra det virkelige liv til at lære dem, hvordan man skaber dynamiske billeder, der kommunikerer klart og målrettet.

Og da jeg jo også tildigere er uddannet lærer, var den lige til højrebenet 🙂

Det blev til tre superspændende dage med undervisning i at fotografere og to dage med Photoshop for begyndere, med stor vægt på Photoshops RAW-converter.

“Tænk hvis jeg havde vist alt det her for tre år siden inden min store rejse. Hold da kæft”, som en af de studerende udtrykte det sent på eftermiddagen.

Russisk hacker sendt til tælling.

David spiller alle rollerne i filmen om SMS Passcode. Tryk på billedet, for at se denpå YouTube.

 

Hvad gør man, hvis russiske eller andre hackere stjæler ens passwords og dermed penge, informationer m.m.?
Mange bruger de små sorte bokse “tokens” der har et antal genereret koder liggende klar. Når man trykker på knappen (tænk – det er der en del der har svært ved) – så kommer der en ny kode. Lidt på samme måde som vores NEM-ID.

De fleste ved imidlertid, at den metode ikke er sikker, da den kan hackes.

Bedste metode er, at få tilsendt en ny kode via sin mobil som SMS. Den kan ikke hackes.

Den her lille film er produceret til at fortælle historien om SMS PASSCODEs produkt.
Deres direktør spiller alle fire roller som russisk hacker, en flippet pc-bruger, en helpdisk-mand og direktøren for det amerikanske firma Citrix, der leverer sikkerhed.
Produktionen var nem, sjov og ikke mindst – billig.

Og så havde vi det ret sjovt under skrivning af manus og produktion af filmen på SMS PASSCODEs egen lokation.
Filmen er produceret på 2 dage alt i alt.

Se den på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=bYt90c3Pn0g



Ren tale fra miljøkommisæren

Hvor det dejligt befriende at møde en politiker, der både ved hvad hun taler om, er engageret og brænder for sin sag, er veltalende og direkte, og oven i købet troværdig!

Konservatives tidligere toppolitiker Connie Hedegaard lagde i dag vejen forbi Akademisk Boldklubs profesionelle erhvervsnetværk i Gladsaxe for at fortælle om de tiltag, der arbejdes med i EU-regi.
Om de miljøudfordringer Danmark, EU og resten af verden står over for de kommen de år.

Den helt store udfordring er, at befolkningstilvæksten eksploderer, og stadig flere gør krav på det gode liv.
Det kræver mere energi, og vejen er, at udfase den arabiske olie og russiske gas og dermed komme ud af kløerne på fascistiske despoter og små mænd med store potenser (lige sådan udtrykte hun det nu ikke), og i stedet udbygge den vedvarende energi og genbrug (af f. eks. vand) og inteligente løsninger på udnyttelse af energi.

Det er gennem oplysning og uddannelse at vi kan holde befolkningstallet på et niveau, så vores overbelastede klode kan trække vejret uden at kløjs i det.

Og da hele værdigrundlaget for Akademisk Boldklub er uddannelse – for både spillere og alle andre i Danmark og resten af verden (AB er involveret i uddannelse af børn i Liberia), ja så passede rammerne for kommisærens besøg jo som fod i hose.

Om det så betyder at EUs 100.000 ansatte (eller hvor mange de nu er) har tænkt sig at cykle mellem deres møder – ja det må tiden så vise…

Dengang alting var så godt…

Tavse Birthe Rønn havde svært ved at læse skriften på væggen, og flyttede sig ikke, før hun blev skubbet ud over kanten.
Peter Christensen – danmarks svar på Sarah Palin – bare i en noget grimmere udgave – blev ny skatteminister.
Troels Lund Poulsen er blevet træt af tal han alligevel ikke forstår sig på, så nu skal han lære at blive klogere på børn og unge der læser og studerer og passe på deres ministerium.
Tina Nedergaard vælger at passe lidt mere på familien. 
Og Søren Pind – ak ja, frygtløse Søren Pind udviklede sig ikke nok i sit udviklingsministerium, så han har som en anden Don Quijote frygtløst kastet sig ind i  integrationsministeriets løvegab.
Og regeringens mest intelligente kort Per Stig Møller napper lige en præstekrage med på vejen. Kirken er vel efterhånden heller ikke andet end et kulturtårn tilsat lidt sød musik.

Næææ, så var det hele lidt nemmere dengang den borgerlige regering var spritny, bestående af yngre håbefulde ministerpoder og podinder.

God fornøjelse og masser af held og lykke til jer alle.
Det får I nok brug for.

Et los til afrika med hjerne og hjerte

3 danske IBIS ambassadører

3 danske IBIS ambassadører

Jeg går rundt og tripper lidt. Er lidt spændt.
Scenen er sat. Lamper, stativer og kamera parat.

Lige om lidt kommer tidl. udenrigsminister Niels Helveg Petersen. Sammen med Akademisk Boldblubs supermålmand Jens Waltorp og den vidunderlige sangerinde Ida Corr, skal de foreviges til en stor kampagne, der starter her i marts.

De er danske ambassadører for et verdensomspændende projekt, der arbejder for at tilbyde uddannelse til alle børn i hele verden. Og Akademisk Boldblub – under sloganet “hjerne og hjerte” – er gået i samarbejde med hjælpeorganisationen IBIS om at sætte fokus på det mål.

Vi skal skyde to bærende billeder til kampagnen.
Jeg har sat et lille studie op i loungen på stadionet i Gladsaxe.
Ida har fået sat håret. Hun virker meget professionel, og ved lige hvordan hun eksponerer sig bedst muligt.
Jens har fået trimmet skægget lidt.
Han er en dygtig målmand, men ud over det ser han også frygtindgydende ud med sit store vildmandsskæg.
Jeg har set flere af de fodboldspillende modstandernes angribere falde besvimet om lige før Jens’ mål og lege døde, når han løb ud mod dem.
Just in case.
Men nu har han altså fået trimmet skægget, så vi ikke risikerer, at Niels Helvig lægger sig ned på betongulvet i angst.

Jeg ved, at han skal være til bridge om 20 minutter, og det tager 8 minutter at køre derhen.
Og det skal man tage alvorligt. Man kommer ikke for sent til bridge. Så sidder de kun tre personer. Og det er ikke det der menes med “blind makker”.

Der går yderligere 5 minutter.
Jeg begynder at blive lidt nervøs.
Der skal skydes 2 forskellige bærende billeder til en stor kampagne på under  7 minutter. Det er liiiiiige i underkanten, også selv om jeg er vandt til, at det somme tider kan gå stærkt.

Så dukker han op. Venligt smilende og med overfrakke og halstørklæde.
Der er 6 minutter endnu…

Lidt hurtig sminke, håret lidt tilbage, hive ned i trøjen og op med bukserne.
Der er 5 minutter endnu…

Vi får taget et par prøvebilleder og rettet på lamperne.
Der er 4 minutter endnu…

Og så går det løs.
Lamperne flasher mens jeg leger spastisk sprællemand og dirigerer dem frem og tilbage, op og ned fra side til side. Smil. Smil mere. Og husk at kikke ind i kameraet.
Billederne kæmper sig til en plads på flashkortet, mens de bliver vurderet.
Er de dynamiske nok?
Er der kontakt med alle tre?
Smiler øjnene optimalt?
Virker de naturlige?
Der er to minutter endnu…

Så er det ene kampagnebillede i kassen.
Nu skal vi så bare have taget et mere. På to minutter.
Jeg må have Niels til at fortælle og de andre til at lytte.
Niels fortæller lidt om sig selv. De andre lytter.
Det fungerer ikke. Det er for stift. Der mangler nerve.
Der er 1 minut endnu…

Med rolig smilende stemme (bankende hjerte, høj stress, stort tidspres) beder jeg ham fortælle en anektote fra sin tid som udenrigsminister. En sjov lille episode.
Der er 45 sekunder endnu…

Med et smil hiver han nu den ene historie op ad ærmet efter den anden. De andre ler oprigtigt. Nu er der nerve og rigtig god energi. De agerer perfekt. Og det virker naturligt. Nu kører det.
Jeg tager ca. 50 billeder.
De er lige i kassen.
Jeg er tilfreds.
Der er fem sekunder endnu…

“Den er hjemme, Niels. Tak for nu. Kan du ha’ en rigtig god bridgeaften.”

Man behøver ikke være en elefant i en glasbutik.

Heldigvis har de fleste pressefotografer gennem god vejledning af deres mere erfarne kolleger lært at bevæge sig med respekt på den type opgaver, og kender den hårfine grænse mellem at passe deres arbejde, og gøre det på den mest skånsomme måde.

Sådan fjerner du farvestik i billedet.

Forkert valgt hvidbalance
Korrekt indstillet hvidbalance
Korrekt indstillet hvidbalance

Hvidbalance

Mange fotografer bruger sjældent mulighederne for at indstille den rigtige hvidbalance. Og mange fotograferende bruger den aldrig.

Vores øjne har den fantastiske evne, at de af sig selv filtrer farvestik væk, når de kikker på hvide flader – også selv om den elektriske pære i loftet i virkeligheden har et gult skær som farver fladen.

Prøv at kikke på en sparepære. Læg mærke til, at den giver et lidt orangeagtigt skær, og hvis du kikker på den hvide væg, der bliver oplyst af et lysstofrør, kan du ane, at det farver væggen gul-grøn osv.

Vores øjne forstår altså at filtrere farvestikkene væk. Men kameraet er ikke andet end en dum (men en gudsbenået vidunderlig) maskine, der altid viser den faktiske farve.

Derfor ser mange billeder gule, grønne, orange osv. ud.
Det er fordi kameraet ikke har fået at vide, hvad det skal opfatte som neutralt hvidt.

“Det er mine billeder s’gu da aldrig”,
tænker du måske. “De er da pæne og rene i farverne”.
Og det kan du til dels have ret i.

For kameraet kan stilles til at fotografere med en automatisk hvidbalance, der ofte gætter sig til den rigtige farve.
I hvert fald når du fotograferer i dagslys.

Man siger, at alt lykkes i en gasovn. Den er simpel, den er til at styre og den kræver ikke den store viden.
På samme måde vil jeg påstå, at alt lykkes udendørs i solskinsvejr.
Der er masser af lys, farverne er “rene” – (dagslys) og kameraet har ingen problemer med at finde den rigtige hvidbalance på automatik. (AWB)

Men når vi fotograferer under mørkere lysforhold, går det oftest galt, og så er vi ind i mellem er vi nødt til at hjælpe det på vej.

På næsten alle kameraer (ikke mobiltelefoner) kan man indstille hvidbalancen. Der er nogle forudindstillinger, man kan vælge imellem.

De har symboler som en pære, et lysstofrør, en sky m.m.
Ved at vælge den rigtige, får man ofte den korrekte hvidbalance.

Men ind i mellem lykkes det ikke at få korrigeret til den rigtige farve.
Og det er så her, at ”K” knappen er så vidunderlig.

”K” står for ”Kelvin” efter den mand der definerede den lysskala, som vi bruger, når vi taler om farvenuancer.
Den burde måske stå for “knapper”, altså den slagsknapper der ligger i tegnebogen. For jestering af Kelvin er ikke for fattigrøve. Ofte skal man op i en pris omkring de 7-8.000 kr. for at blive begavet med den feature.

Men har man haft den store tegnedreng fremme. kan man vælge en passende kelvingrad. 
Skalaen går typisk fra ca. 2.700 til ca. 10.000 K.

Kunstlys eller glødepærer ligger typisk på mellem 3.200 og 3.600 K, mens dagslys ligger omkring 5.500 til 6.500 afhængig af solens glød.

Det betyder, at vi kan neutralisere det gule eller blå farvestik ved at vælge en anden farvetemperatur – Kelvingrad.

Det nemmeste er, hvis du prøver dig frem. Vælg ”K” i hvidbalancemenuen og vælg et andet tal end det, kameraet står på.

På Canon spejlrefleks (ikke de billigste – desværre) kan man anvende drejehjulet ved pegefingeren.

Tryk på kameraets ok-knap og se resultatet.
Prøv dig frem, til du bliver tilfreds.

Det kræver lidt rutine at vide, hvor farvetemperaturen skal ligge under de givne lysforhold.
Men når du først har lært den at kende, er det ligesom med god sex. Når først der er blevet til en del af din hverdag, er det fandema svært at undvære.

God fornøjelse. (også med det andet)

Michael Altschul ©

Gå tæt på. De bider s’gu ikke

Måske kender du det.
Måske har du været i situationen før.
Du skal tage et billede af en person der holder en tale. Det kan være til en familiefest. Det kan være til en kongres. Det er en tale, der har betydning for dig. Derfor betyder billedet også noget for dig. Et vigtigt minde for dagen. Eller et vigtigt billede til udgivelse.

Men samtidig bryder du dig heller ikke om at gå for tæt på den person, du skal forografere.
For du vil ikke vække opsigt. Ikke lægges mærke til. Det er jo ikke dig, der er hovedpersonen. Så du tager billedet fra din plads ved bordet. Også selvom taleren står ved et andet bord 10 meter væk.
Eller du står ude i hjørnet i kongressalen 30 meter væk fra taleren. Zoomer ind og sætter flashen på.

Og hvordan bliver billedet?
Lad mig gætte: Lidt rystet fordi du står lidt akavet. Taleren bliver for mørk, fordi din flash ikke kan nå taleren. Og alt mellem dig og taleren bliver for lyst, fordi flashen lyser de “forkerte” personer op.

Du kan se taleren på billedet. Men er det også et godt billede?
Er du tilfreds.

Hvis ja, behøver du ikke læse mere af dette blogindlæg.
Hvis nej, bliver jeg nødt til at give dig et los i røven. For nu at sige det på godt dansk.

GÅ TÆT PÅ!

Du kommer ikke uden om det. Jo tættere på du kommer, jo mere interessante billeder får du mulighed for at tage. Og så er der alle undtagelserne. Men sådan overordnet set.

Dels kan din flash lyse personen op uden at ramme alle mulige andre ligegyldige og irrelevante personer der står i vejen.

Dels kan du bedre komponere billedet, når du er tættere på.
Du kan bedre fornemme talerens ansigtsudtryk og bevægelser. 

Og du kan skyde gode nærbilleder, hvor du kommer helt tæt på taleren.
Det er, som udgangspunkt, meget mere interessant at kikke på, end billeder hvor hovedpersonen der fylder det samme i billefeltet som et 5,5 kroners frimærke (snart kr. 8.50 !) på en A4 konvolut.

Og her er kvantitet altså også lig med kvalitet:
MEGET taler.
Meget LIDT stole, borde, højttalere, fadølsanlæg og lysstofrør.

Se f. eks. eksempler på www.visuelmedie.dk/billeder/kultur.

Og det gør ikke noget, de andre kan se dig. Det gør ikke noget, du står i vejen. Så længe der kun er tale om et kort øjeblik. Tag fem, ti, femten billeder i løbet af 30 sekunder, og gå så stille og roligt tilbage.

Så får du nogle gode nærbilleder, som du vil holde meget mere af. Og de andre bemærker dig knapt nok. Med mindre, selvfølgelig, at du falder over stolene, taber dit kamara ned i en tilhørers kaffe, (hvis du hører til dem, der bruger små kameraer), træder en gæst over tæerne eller nyser.

På den anden side: Det kan der s’gu også komme sjove billeder ud af. 😉
Specielt dem, de andre tager af dig.

Michael©